Vindbaar op internet

Hoe zorg je er nou voor dat jouw site gezien wordt? Zoekmachinemarketing, zoekmachineoptimalisatie, SEO, meta-tags, keywords. Het zijn allemaal begrippen die je vast al eerder voorbij zag komen maar die moeilijk 'grijpbaar' zijn. Wat komt er nu precies allemaal bij kijken om te zorgen dat jij bezoekers krijgt op je site. Oh wacht, en dan natuurlijk niet zomaar willekeurige bezoekers, maar bezoekers die JOUW PRODUCT willen kopen of JOUW DIENST nodig hebben.

zoeken-lang

Content is King

Het allerbelangrijkste: zorg voor goede content op je website. Zorg dat je schrijft over datgene wat jóuw specialiteit is. Daarnaast moet je een bezoeker - of beter: een zoeker - verleiden om op jouw site te klikken. Om de pagina te openen en dan ook nog eens te blijven. Als jouw doelgroep zich herkent in wat jij schrijft dan heb je de eerste drempel al overwonnen.

Bovendien - en zeker niet onbelangrijk - 'leest' Google jouw content ook. Door de website in technisch opzicht volgens de regels en 'fatsoensnormern' te bouwen zal Google begrijpen waar jouw site over gaat. Probeer Google trouwens niet te misleiden met trucjes, want Google kan je zomaar diskwalificeren en uit de zoekresultaten halen. En dan is al je moeite voor niets geweest.

Metagegevens

De metagegevens of metadata zijn van belang bij het zoekmachine-vriendelijk maken van je site.

  • Met de keywords geef je aan wat de steekwoorden zijn die bij jouw site passen, waar je op gevonden wilt worden.
  • De titel van elke pagina heeft een belangrijk functie: deze staat niet alleen bovenaan in de balk of het tabblad van je browser maar deze wordt ook gebruikt door Google. Dat is namelijk de blauwe, onderstreepte titel die Google in de zoekresultaten laat zien.
  • De description (of: beschrijving) is ook belangrijk: deze omschrijving kun je zelf aangeven: dit is wat Google laat zien als korte 'samenvaatting' van jouw pagina en moet de zoeker dus overtuigen om de pagina te gaan bezoeken. Maak deze niet langer dan 156 tekens, dan komt de gehele zin in beeld zonder dat Google deze afkapt.

Naast de metadata is ook nog de url zichtbaar in de resultaten (in het groen, onder de titel). Joomla zorgt voor leesbare url's: een goed gekozen url is een indicatie voor Google over de inhoud en het is een extra indicatie voor de zoeker dat deze pagina aansluit bij wat hij zoekt.

Social Media

Door social media in te zetten kun je het bereik van je website vergroten. En niet alleen dat, het biedt je ook nog eens de gelegenheid om écht interactie te hebben met je fans/volgers. Een website vertelt jouw verhaal, maar met social media kun je een luisterend oor bieden en reageren op wat jouw fans en volgers je willen vragen of vertellen. Bovendien kun je heel eenvoudig zorgen dat anderen jouw website kunnen aanbevelen binnen hun eigen netwerk door het plaatsen van 'share-buttons'. Apestaart helpt je de weg te vinden in het oerwoud van social media. Echt, het is niet zo ingewikkeld of 'eng' of tijdrovend als het in eerste instantie lijkt.

Online adverteren met (o.a.) Google AdWords

(Nog) niet genoeg relevante bezoekers op je website? Dan kun je ook nog overwegen om online te gaan adverteren. Google AdWords is één ven de bekendste mogelijkheden: de betaalde zoekresultaten in het 'rechterrijtje' bij Google. Ik kan je ondersteunen bij het voeren van campagnes in AdWords om te zorgen dat jouw budget zo effectief mogelijk wordt ingezet. Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden om online te adverteren, denk aan de gesponsorde berichten op Facebook of bijvoorbeeld de Admarkt op Marktplaats. Het hangt mede af van je product en je doelgroep welke kanalen het meest effectief zijn.

Wil je weten op welke manier Apestaart jou kan helpen om zichtbaar te zijn op internet? Neem dan contact op!

Contact

Apestaart webdesign & dtp
Missionarisstraat 15
5038 PG Tilburg

06-10609284
info@niqui.nl

Joomla! 3 Certified Administrator

Volg Apestaart

 

facebooktwitterlinkedingoogle-plus